onsdag 7 september 2011

Karpathos

Eftersom jag är en Greklandsälskare av stora mått och att jag även lyckats föra över denna  mani på sambon blev det återigen en veckas avkoppling i detta vackra land under semestern. Senast vi var där var för tre år sedan och även då besökte vi underbara Karpathos. Det kan ju tyckas lite enkelspårigt att åka tillbaks till samma lilla ö, när det finns så många andra fina grekiska öar och andra spännande platser i resten av världen att besöka. Jovisst, men vi förälskade oss verkligen i Karpathos och eftersom vi hade en endaste semestervecka tillsammans och vi var så nöjda sist åkte vi för första gången någonsin till samma resmål en gång till.

När man säger att man ska åka till Karpathos på semester är det få som vet att det är en Grekisk ö, därför är det lika bra att bara säga att man ska till Grekland! För er som är intresserade kan jag berätta att denna mysiga lilla ö ligger mellan de mer kända turistöarna Rhodos och Kreta. Har man turistat på någon av de öarna, i någon av de kända turistorterna och är nöjd med det, ska man inte åka till Karpathos. Är man däremot ute efter en lugnare, äkta Greklandsupplevelse så har man kommit rätt.

Vi bodde i öns huvudort Pigadia. Utseendemässigt är staden inte sådär typiskt grekisk som man är van vid om man besökt öar som Santorini, Naxos, Paros osv. men Pigadia har ändå sin charm och bara efter någon dag har man lärt sig hitta till allt.

Vårt hotell låg högt uppe i en backe med 85 trappsteg till hotellet och sedan på andra våningen med en underbar utsikt över medelhavet och bergen. Jag kan tala om att benmusklerna fick jobba! Första dagen trodde jag hjärtat skulle hoppa ur kroppen när jag väl landat på sängen efter klättringen upp till hotellet. Men man vänjer sig. Dessutom hyrde vi bil i fyra dagar så då behövde vi bara bestiga "berget" en gång om dagen.

Vi hittade egentligen inte på något spännande under vår vecka på ön utan vi njöt helt enkelt av att vara i soliga Grekland. Med hyrbilen tog vi oss runt på ön till små mysiga byar och underbara stränder. Vi åt och drack gott, vi vilade och stressade inte en sekund. Avkoppling på högsta nivå!

Efter vår förra resa till Karpathos la jag upp en länk till Picasa webalbum med bilder från resan och den ligger kvar här. Klicka på Greksalladen till höger så kommer du till 2008 års bilder. Årets bilder kommer efterhand och jag tänkte presentera dem i olika teman. Säkra teman är Mat så klart:), Strandbilder och Natur, sen får jag se om det blir något mer.

Inga kommentarer: