Jag som hade sådana planer för den här veckan! Jag skulle så fröer och sätta potatis och definitivt jobba eftersom jag varit sjukskriven så länge för värk i axlar och nacke. Istället ligger jag här i soffan, helt nere för räkning med hosta, snorig näsa, nysningar och helt slut i hela kroppen. Svininfluensa tänker ni då eller!? Nej förkylning bara säger jag då! När jag blir förkyld sätter det sig alltid ordentligt på luftrören och jag hostar tills jag ramlar ihop i en hög på golvet och får träningsvärk i både mag- och rygg muskler av allt hostande. Efter alla sådana här förkylningar har jag till slut lärt mig att stanna hemma från jobbet och vila tills eländet ger med sig. Tack och lov var det länge sedan sist nu.
Igår på min lediga dag hade vi bestämt oss för att ta en tur till Österlen vilket har blivit en årlig vårtradition. Vi visste att vädret skulle bli lite sämre än det varit i några veckor nu men vi bestämde oss för att åka ändå. Däremot hade jag inte räknat med att min förkylning skulle bryta ut med sådan kraft. Det blev en härlig dag trots att jag mest kände mig som ett snorigt bihang. Jag satt och snörvlade och hostade och slumrade mellan varven. Men det var ändå skönt att komma iväg på en liten tur.
På vår årliga vårtur till Österlen kör vi över
Brösarps backar, tar en fika där och njuter av gullvivor i drivor och härligt gula rapsfält. Sedan fortsätter turen till
Simrishamn där vi käkar lunch och därefter kör vi till
Skillinge och köper färsk
sparris på
Sparrisgården.
Bild lånad från Sparrisgården
Dessutom brukar vi alltid se någon ny plats varje år för lite variation. I år blev det
Haväng i närheten av
Brösarps backar och
Backåkra mellan
Löderup och Sandhammaren.




Vid
Backåkra gick vi förbi Dag
Hammarskjölds gård och vidare genom Hagestads naturreservat ner till stranden. Det är härligt att komma till stränder och andra platser innan säsongen har börjat. Under högsäsong är det packat med människor men så här i försäsong har man chans att bara njuta av naturen.




Haväng är en underbart vacker plats som jag trots alla turer till Österlen aldrig tidigare besökt. Rekommenderas verkligen. Väldigt speciell natur med
Verkeån som rinner ut i havet mitt på sandstranden.



Det blev trots allt en härlig dag ute i naturen och vi fick med oss hem några knippen färsk sparris och några nya plantor till vår egen odling.
Nu är det vila och mycket vätska i form av vatten och te som gäller så ska jag väl snart vara på benen igen. Ha det gott alla:)