måndag 22 februari 2010

Hallongrottor

Förkylningen har åter intagit min kropp och snön vräker ner utanför fönstret, varför är jag inte förvånad! Jag tog mig igenom min jobbhelg trots halsont och allmän trötthet och när jag kom hem i går kväll var det bara soffläge som gällde. Jag tittade med ett halvt öga på Os, bara för att hålla sambon sällskap, men vid 10-tiden gav jag upp och förflyttade mig till sängen istället.

Tyvärr var det helt omöjligt att somna. Jag låg och snurrade mest hela natten och inte förrns vid 6-tiden i morse när sambon steg upp för att titta på Os-hockey, lyckades jag somna och sov sen tills klockan nio. När jag sov som bäst passade jag även på att roa sambon med snarkning, tänderna på tork och händerna på täcket! Kan ni se det framför er!? För er som inte vet vad tänderna på tork innebär, kan jag tala om att det är när man sover så djupt och avslappnat att hakan faller nedåt och tänderna syns och liksom torkar....Inte så smickrande men det bjuder jag på:) Så alla ni som träffar mig IRL inom de närmsta dagarna kommer att ha en ny bild av mig, och kanske gå runt och småle när vi ses nästa gång.

För ett tag sedan när mina föräldrar skulle titta in på en fika och jag inte hade något gott att bjuda på bestämde jag mig för att prova ett recept från Aftonbladet/Tastelines serie Livets goda.I seriens första bok, Småkakor finns ett klassiskt recept på Hallongrottor som jag ville prova. Alla ingredienser fanns dessutom i mitt skafferi och hallon hade jag i frysen, så de gick hyfsat snabbt att sllänga ihop. Resultatet blev uppskattat  både av föräldrarna, sambon och brorsonen!



Hallongrottor

Ca 30 st


250 g smör eller margarin
1 ½ dl socker
1 ½ tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl
1 dl vaniljsåspulver
200 g hallon
1 msk socker



Arbeta ihop smör, socker, bakpulver och mjöl. Rör sist i vaniljsåspulvret. Rör ihop hallon och socker.
Gör runda bollar av kakdegen och lägg i formar, de jäser ganska mycket så gör dem inte för stora.
Gör en fördjupning i varje boll med hjälp av pekfingret. Fyll hålrummet med de rårörda hallonen.
Grädda i ca 15 minuter i 175 graders värme.


3 kommentarer:

Johanna sa...

Hahaha! Tänderna på tork, ja! Tror jag har det ganska ofta också! Men det är ju ingen som ser det som tur är! Vaknar själv av att jag snarkar ibland... Herregud... ;) Man börjar bli gammal, sånt hände aldrig när man var yngre...

A home far away sa...

Åh hallongrottor är så vansinnigt gott!

Ha en fin dag!
Kram Gunilla i Singapore

Ullis & P sa...

Stackars "sambon", men borde han kanske inte pyssla om sin "sambo" istället för OS?
Nåja, det finns ju ett liv efter - håll ut!