fredag 24 november 2017

Purjolök och spetskål

När man bor i södra Sverige är vintervädret väldigt varierande  Oftast har vi inte mycket till vinter alls men ibland kommer stora mängder snö. Det är därför svårt att veta om man ska skörda eller låta stå kvar. Jag funderade länge innan jag bestämde mig för att skörda min purjolök. Den hade växt fint i början av sommaren men i slutet av säsongen blev den angripen av sniglar och stannade i växten. Dessutom hann det komma några frostnätter innan mildvädret kom tillbaka vilket resulterade i att några lökar faktiskt frusit sönder när jag väl funderat klart och bestämt mig för att skörda. Nu är den uppdragen och ansad och ligger i kylskåpet. Troligtvis strimlar jag den och fryser in för vinterns soppor och grytor.

Kål är något jag är ny på att odla. Förra året blev det grönkål, svartkål och brysselkål. I år provade jag även blomkål och spetskål. De flesta kålsorter är ganska näringskrävande och jag är en ganska lat odlare och glömmer liksom oftast bort att lägga på gräsklipp och gödselvattna. Men den här säsongen kom jag ihåg gräsklipp vid ett tillfälle och vattnade med nässelvatten säkert tre gånger. Så det växte faktiskt ganska bra. Brysselkålen blev lite större än förra året, blomkålen som jag skördade under sommaren blev väldigt fin och min vinterspetskål blev fantastisk.





Jag skördade ett litet spetskålshuvud för några veckor sedan som jag använde till kålpudding. Återstående sex huvuden skördade jag i onsdags efter ett par milda frostnätter. Nu återstår vad som ska lagas av dessa fina, nyttiga grönsaker. Förslag mottages tacksamt.
Det största huvudet har jag delat och börjat använda. Det blev Köttfärsgryta med curry kål och äpple. Imorgon blir det hemgjord pizza med Spetskålssallad och sedan är matidéerna slut.




 
Hoppas att jag kan inspirera flera till att börja odla grönsaker. Visst tar det en hel del tid, men det ger så mycket. Man får gratis motion och frisk luft. Man kan vara säker på det är fritt från gifter och har inte åkt långa sträckor och påverkar därför inte vår miljö negativt

2 kommentarer:

Marina sa...

Härliga bilder på din brysselkål, du kunde gott visat en på hela din kålodling som var så läcker i år :)

Ursula sa...

Tack Marina! Det kunde jag ju, men var ju tvungen att ha nätet på hela säsongen för att skydda den från allehanda skadedjur. Blir inte så snygga bilder då.